راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

 

مهم ترین هدف راهنمایی شغلی در دوره ابتدایی آن است که دانش آموزان متوجه شوند که وجود تمام مشاغل مشروع و نیز اشتغال در آن ها برای ادامه زندگی افراد و بقای جامعه لازم است .
در دوره راهنمایی دانش آموزان از طریق راهنمایی شغلی باید از توانایی ها و خصوصیات خود بیشتر آگاه شوند و با تأیید بر خود شناسی و شناخت مشاغل مختلف برای طرح ریزی شغلی آماده شوند . در این دوره خود شناسی بر شغل شناسی تقدم دارد .
در دوره دبیرستان راهنمایی و مشاوره شغلی دو هدف اصلی دارد :
با فراهم کردن امکانات و موقعیت دانش آموز با خود شناسی و شغل شناسی کامل تر و دقیق تر طرح ریزی شغلی را انجام دهد و مشکلات موجود در انتخاب شغل را برطرف سازد .
باید اطلاعات دقیق تری در باره نتایج آزمو.ن های روانی ، شناسایی مشاغل متعدد و. امکانات و فرصت های استخدامی در دسترس دانش آموزان ثرار گیرد .
اهداف راهنمایی و مشاوره شغلی در ایران :
شناسایی و ایجاد انگیزه در افراد جامعه و راهنمایی آنان برای آن که مشاغلی را انتخاب کنند که با توانایی ها و استعدادهای آنان هماهنگی دارد .
کمک به افراد جامعه شغلی در جهت نیازهای جامعه و رغبت های شناخته شده آنان .
معرفی و اعزام افراد به مراکز آموزش مشاغل به منظور کسب تخصص لازم در باره شغلی که فرد برای استعداد و رغبت دارد .
گفتیم که هدف اصلی و نهایی ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای کمک به مراجع در تصمیم گیری صحیح و مناسب می باشد . در عین حال برخی از دانشمندان اهداف ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای را مورد بررسی قرار داده اند . از دیدگاه بری فیلد اهداف زیر اهداف ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای
می باشد :
آگاهاندن : راهنمایی شغلی و دادن اطلاعات گوناگون در زمینه شغل بدان جهت در اختیار مراجع قرار می گیرد تا مراجع در موارد مختلف با مشاغل متعدد آشنا شود . چون لازمه انتخاب صحیح داشتن اطلاعات کافی است پس باید اطلاعات به طور دقیق و درست در اختیار مراجع قرار گیرد .
سازش دادن : مراجع در نهایت باید با شغل انتخابی سازگار شود و به طور موفقیت آمیز بدان ادامه دهد .
مشاور شغلی و حرفه ای باید کار مراجع را در جریان اشتغال نیز پیگیری کند و با دادن اطلاعات لازم او را کمک می کند تا کارش را با موفقیت ادامه دهد و روز به روز بر مهارت های شغلی خود بیفزاید.
ایجاد انگیزه : ارائه اطلاعات شغلی در مراجع باید انگیزه ای به انتخاب شغل ایجاد کند چون هدف از ارائه اطلاعات شغلی در نهایت انتخاب شغل مناسب است باید در ارائه اطلاعات به اصول و موارد آگاهی مراجع توجه کافی مبذول گردد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, توسط رضا طویلی